De eerste oogst

4 februari 2018 - Nijmegen, Nederland

De chenin blanc heeft op ons gewacht! Na een korte eerste nacht (om 1 uur in bed, om half 6 eruit) staan we om half 7 's morgens in de wijngaard om druiven te plukken. Het begin van de oogst bij Luddite. Heel bijzonder om dat mee te maken, want het moment van oogsten komt heel nauw. De druiven moeten perfect rijp zijn en precies zoveel suikers hebben dat ze na de vergisting een bepaald alcoholpercentage in de wijn opleveren, maar ook nog voldoende frisheid hebben. Geweldig om samen met de vaste plukkers de druiven te plukken!

IMG_6547           IMG_6544

Omdat ook de vogels dol zijn op de zoete, rijpe druiven is een deel van de druiven aangevreten. Deze 'vogelschade' moeten we er al bij de pluk uithalen. Gelukkig is het maar een klein perceel en zijn we met veel mensen, waardoor we genoeg tijd hebben om de slechte druiven eruit te halen. Na het plukken verzamelen we de druiven in kratjes bij de kelders en worden de druiven onsteelt. Hier komen we erachter dat niet iedereen de 'slechte' druiven even goed heeft geselecteerd, waardoor we alsnog een tweede selectie moeten doen.

IMG_6554

's Middags gaan we met Daisy en Alice, de dochters van wijnmaker Niels Verburg, naar een ander perceel iets verderop in de vallei. Ook hier groeit chenin blanc, maar het is een andere kloon die later rijpt. We gaan hier een 'steekproef' doen van de druiven om het suikergehalte te meten, en daarmee een globale inschatting te maken van het moment waarop deze druiven geoogst gaan worden. Het valt ons meteen op dat de trossen groter zijn en de druiven duidelijk minder rijp dan die van de oogst in de ochtend. We verdelen ons over de wijngaard en plukken per rij een aantal druiven, tot we samen een maatbeker vol hebben.

IMG_6573

Deze druiven persen we met de hand tot druivensap. Samen met Alice meten we het suikergehalte van het sap. Dat is 14,8 g/l, en dat betekent waarschijnlijk pas oogsten over een week of 2. Wat een verschil!!

De volgende dag doen we hetzelfde voor de shiraz op de percelen bij Luddite. Angélique en ik mogen ieder een kant plukken. Angélique neemt een monster van de in 2004 en ik van de in 2001 aangeplante wijnranken. De 2004 is wat rijper dan de 2001, maar ook hier waarschijnlijk nog 2 weken voordat de druiven geoogst kunnen worden. In de kelder bepalen we weer per perceel het suikerhalte van de druiven.

IMG_6599      IMG_6602     IMG_6596

Het is fantastisch om dit te mogen doen! Het lopen door de wijngaarden in het prachtige landschap en de warme zon geeft zoveel rust.. En het idee dat deze topwijnmaker ons het vertrouwen geeft dat wij dit (al na 2 dagen!) zelf mogen doen is heel bijzonder.

De komende week zal er dus bij Luddite weinig geoogst worden, en is het nog redelijk rustig. Er zijn wel genoeg andere dingen te doen. Zo moeten er voor de nieuwe wijnen weer worden geblend en geproefd, bijvoorbeeld voor de Saboteur Red 2016 en de topwijn The. 2015 . Daarover binnenkort meer!

1. Jacq Rutten Best:
    4 februari 2018
    Wat leuk om dit zo allemaal 'vanaf de bron' mee te kunnen/mogen maken!
  2. Bob van der Velde:
    4 februari 2018
    En zo zijn we er een beetje bij met jouw verhaal. Bijzonder en mooi zo doorgaan!
  3. Michael:
    4 februari 2018
    Super om dit zo mee te mogen beleven. Veel plezier!
  4. Pieter Verbeet:
    5 februari 2018
    Mooi verhaal zou krijg ik inzicht wat er allemaal bij komt kijken. Als niet wijnkenner en soms een wijntje drinkt.Veel plezier verder.