Proeven, proeven en nog eens proeven!

7 februari 2018 - Bot River, Zuid-Afrika

We proeven wat af bij Luddite. Geen flessen wijn, maar vatmonsters en samples voor de nieuwe blends. De eerste dag proeven we shiraz uit verschillende vaten, om te beoordelen of er 'foute vaten' tussen zitten. Met een pipet halen we steeds een beetje wijn uit een vat, dat we in een glas doen en beiden proeven. Niels start aan de ene kant, wij aan de andere kant, en zo proeven we zo'n 20 vaten. Geweldig om de verschillen te proeven tussen de vaten. Helaas stuiten we op een 'fout' vat: omdat de stop niet goed heeft afgesloten is er teveel zuurstof bij de wijn gekomen, waardoor hij al licht geoxideerd is.

IMG_6586          IMG_6589

Later in de week proeven we nog een keer uit verschillende vaten. Dit keer zijn het verschillende druivenrassen uit verschillende wijngaarden, ieder weer in een ander vat. Weer verbazen we ons erover hoe verschillend de wijnen smaken. De ligging van de wijngaard (hoogte, wind, ligging t.o.v. de zon), bodem, kloon etc. en natuurlijk de vaten maken dat de ene wijn barst van het fruit en de andere veel meer ingetogen is, met soms behoorlijke tannines. Uit al deze vaten gaat Niels bepalen welke hoeveelheden van welke wijn hij straks gaat samenvoegen voor o.a. de nieuwe rode Saboteur en zijn icoonwijn de The.

IMG_6614

Dat laatste vindt Niels één van de leukste dingen van het wijnmaken: het blenden van de verschillende wijnen tot je de meest perfecte wijn hebt samengesteld. We zien hem regelmatig aan de grote tafel in het proeflokaal in de weer met kleine flesjes en maatcilinders. Uiteindelijk komt hij  tot een aantal finale blends, die door een panel geproefd en beoordeeld worden. Ook wij mogen hier een paar keer aan meedoen. Leuk en best spannend ook!

De eerste keer is meteen al op de tweede dag van ons verblijf, en dan ook nog eens voor Niels icoonwijn "The." Hij heeft deze wijn vorig jaar voor het eerst gemaakt, samen met de wijnmaker van Elgin Ridge. Een fantastische Cabernet Franc, waarmee ze Zuid-Afrika op de kaart willen zetten als producent van wijnen die in kwaliteit vergelijkbaar zijn met de top van klassieke wijngebieden als de Bordeaux en de Bourgogne.  Samen met Niels, Kosie van der Merwe, wijnmaker van Elgin Ridge, wijnmaker Ewan Mackenzie en zijn vrouw en met Niels' dochters Alice en Daisy proeven we eerst de The. 2014 als referentie voor de nieuwe jaargang. Daarna proeven we 4 verschillende blends en maken we ieder onze persoonlijke ranking. Best spannend om zo serieus mee te mogen proeven en te mogen mee discussiëren over de wijn in wording! Niels is nog niet tevreden over de blends, dus zal hij de komende weken nog wel een paar keer nieuwe samples maken en proeven.

IMG_6632

In de daaropvolgende dagen doen we hetzelfde voor de Shiraz 2015 en voor de Saboteur Rood 2016. Eerst proeven we de voorgaande jaargangen om een idee te krijgen van de stijl van de wijn, daarna proeven we 4 samples voor de mogelijke uiteindelijke wijn. Het samen proeven en discussiëren over de blends is ontzettend leuk, interessant en vooral ook heel leerzaam. In gedachten loop je de vaten langs in de kelder om te bedenken hoe je nog net dat missende element in de wijn kunt krijgen.

IMG_6763      IMG_6764

Ik kan me voorstellen dat wijnmakers dit één van de leukste, maar ook één van de spannendste onderdelen vinden van hun vak. Je creëert een product dat helemaal van jezelf is, maar waar hopelijk heel veel mensen van gaan genieten. Je moet 200% achter je uiteindelijke wijn kunnen staan. Zo bijzonder dat wij een (klein) steentje hebben mogen bijdragen aan deze wijnen!

1. Pauline:
    7 februari 2018
    Super Marieke al die ervaring en zo betrokken worden bij een belangrijk proces. Hoeveel invloed hebben jullie op de keuze van de smaak etc?
  2. Mamma Annemiek:
    7 februari 2018
    Wat Leuk dat je zo alle stappen meemaakt en ons laat meegenieten.
    Ik word heel nieuwsgierig naar de wijnen en ga er naar op zoek.
    Zijn ze in frankrijk wel te krijgen?
    Succes verder.
  3. Michael:
    8 februari 2018
    Mooi
  4. Ireen Mascini:
    10 februari 2018
    Tot nu toe prima verslag over de gang van zaken!
  5. Papa Han:
    13 februari 2018
    Wat beschrijf je het mooi, Marieke, ik ben gewoon met je mee aan het proeven!
    Super dat je mee beslist, ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat