Work hard, play hard

16 maart 2018 - Ubbergen, Nederland

Daar ben ik weer! Jullie hebben weinig van me gehoord de afgelopen weken, en inmiddels zijn we alweer terug in Nederland. Met een overbelaste rug... Want het is hard en vaak ook zwaar werken in een winery. Dat wisten we van te voren ook wel, maar tijdens zo'n stage merk je letterlijk aan den lijve wat er allemaal moet gebeuren voordat de druiven uiteindelijk als wijn in de fles zitten.

Een korte impressie van werkzaamheden die we in de wijngaarden en de kelders hebben verricht:

Druiven plukken!

De eerste oogst: chenin blanc bij Luddite      Oogst van de Luddite shiraz

Sorteren en ontstelen

Sorteren van de druiven      Druiven sorteren en ontstelen

Punch down: Onderdompelen van de schilletjes in het sap

Punch down van de shiraz    Punch down met de voeten bij Arcangeli    Punch down in zondagse outfit

Druiven overscheppen in de pers, en wijn overpompen naar een ander vat

Chenin blanc overgooien in de pers   Wijn overpompen naar een ander vat  Wijn overpompen naar een ander vat

Schoonmaken: dit is een groot en heel belangrijk onderdeel van de werkzaamheden

Schoonmaken van de vaten    Schoonmaken transportband

Bottelen, capsuleren met wax en etiketteren

De bottellijn: gevulde flessen op de pallets leggen  Capsuleren van de flessen met wax  Etiketten stempelen en plakken bij Scali

Een enorme afwisseling in de werkzaamheden dus, en dan heb ik ze hier nog niet eens allemaal laten zien! Ondanks het zware, soms eentonige werk (bij Springfontein stonden we bijvoorbeeld twee dagen aan de bottellijn flessen op de band te zetten) heb ik er geen moment genoeg van gehad. De samenwerking met de vaste medewerkers, het constant weer leren van nieuwe dingen en het gevoel mee te mogen werken aan de wijnen die straks onder andere in Nederland gedronken gaan worden zorgden ervoor dat we iedere dag met veel plezier aan de slag gingen.

Bovendien zijn veel werkzaamheden erg ontspannend en goed voor je 'Zen'-gevoel. Het is heerlijk om 's ochtends vroeg in de wijngaard druiven te plukken, met het geroezemoes van alle andere plukkers op de achtergrond. Of 'verstand op nul, blik op oneindig' etiketten te stempelen bij Scali, of flessen aan te geven bij de bottellijn. Of de punch downs te doen in zes bakken met shiraz-druiven. Wel moesten we in het begin nogal wennen aan de manier van werken. Dan zagen we 6 man heen en weer lopen met kratjes, zonder dat er (voor ons gevoel) echt iets gebeurde. Onze handen jeukten om alles efficiënter te laten verlopen, maar vaak als wij ons er dan mee bemoeiden lieten onze Zuid-Afrikaanse collega's alles uit hun handen vallen om toe te kijken hoe wij lekker efficiënt liepen te zijn...Toen we het hier een keer over hadden met Willie en Tania de Waal van Scali, bleek het hier niet alleen om cultuurverschillen te gaan. Arbeid is niet duur in Zuid-Afrika, en door de lokale bevolking zoveel mogelijk aan werk te helpen houd je mensen letterlijk 'van de straat' en geef je ze de mogelijkheid een leven op te bouwen. De 'Sirkel'-etiketten bij Scali worden bijvoorbeeld met de hand gestempeld (en geplakt) om zo weer 2 à 3 mensen aan het werk te hebben. In kosten is er nauwelijks verschil met het inschakelen van een drukkerij en etiketteermachine. En het uiteindelijke resultaat past perfect in de hand-crafted uitstraling van Scali!

Tenslotte: respect voor de wijnmakers en hun medewerkers!  Door mee te lopen en te werken in een wijnbedrijf realiseer je je pas hoeveel werk er gedaan moet worden voordat een fles wijn bij je op tafel staat. Voor mij betekent dat in elk geval extra genieten van deze wijnen!

1. Udo:
    16 maart 2018
    Mooie foto's en verslag, dank je wel
  2. Hugh Keasberry:
    16 maart 2018
    Mooie en hele leerzame ervaring denk ik, veel beter dan alleen maar een wijnreisje. Mooie sfeer foto's ook. Ook goed dat je de zaken rond zo'n bedrijf qua cultuur mocht meemaken, super jaloers !
  3. Angélique Chamboné:
    In gedachten ben ik er nog steeds WineSister 👯‍♀️
    Prachtige omgeving, fantastische lieve mensen, boeiende gesprekken, alle facetten van het wijnmaken doorlopen en daardoor enorm veel geleerd, gelachen, gedanst en GENOTEN. Wat was het een mooi avontuur voor “ the Dutch Wine Sisters on Tour” .
  4. Ireen Mascini:
    16 maart 2018
    Je verslag maakt heel inzichtelijk hoe anders het ondernemen in ZA is in vergelijk met onze westerse wereld en fijn dat je daar ook begrip en respect voor hebt!
  5. Mamma Annemiek:
    18 maart 2018
    Mooie samenvatting van het vele diverse werk voordat er een fles is.
    Wat een heerlijke ervaring als gevolg van GO WITH THE FLO.
    Ik ben benieuwd naar alle en foto.s en verhalen om die live van je te horen.
    En ik ben trots op jou als ondernemende dochter die haar hart volgt.
    Mamma Annemiek